Afvlakkende groei Nederlandse binnenvaart naar 2021

gepubliceerd: 11-10-2018

De Nederlandse binnenvaart kent de komende jaren groei, maar deze vlakt wel af. Deze conclusie kan getrokken worden uit een middellange termijn prognose, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia.

Voor het komende jaar geldt nog een groei van 2,5%, in de jaren erna vlakt dit af naar 1,1% groei per jaar. Het totale vervoersvolume van de binnenvaart ontwikkelt zich naar 344 miljoen ton in 2021. Ter vergelijking: in 2016 werd er nog 318 miljoen ton vervoerd en voor 2017 wordt er 326 miljoen ton verwacht. Een belangrijke oorzaak voor de afvlakkende groei is een afname in de kolenvolumes (‑2,3%).

Panteia maakte een uitsplitsing voor de vervoersvolumes van droge ladingvaart, tankvaart en duwvaart. Het onderzoeksbureau verwacht onder andere een stijging van 21 miljoen ton in het vervoersvolume voor de droge ladingschepen tot 2021. Daarnaast blijkt uit schattingen dat de tankvaart ruim 6,6 miljoen ton extra lading zal vervoeren in 2021. Voor de duwvaart voorziet Panteia een beperkte daling van 1,8 miljoen ton.

Droge lading: vooral grotere eenheden kennen groei

Droge-ladingschepen en samenstellen daarvan vervoerden in 2016 in totaal 173 miljoen ton aan lading. Hiervan was 71 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 63 miljoen werd geëxporteerd, vooral naar Duitsland en België. Vanuit die landen vond 39 miljoen aan invoer plaats. Naar 2017 wordt een vervoerd volume verwacht van 181 miljoen ton; naar 2021 zal dit zich ontwikkelen tot 194 miljoen ton. De groei vindt vooral plaats bij de motorvrachtschepen van 110 meter en langer (+13 miljoen ton) en de koppelverbanden (+6 miljoen ton). Kleine schepen kennen een stabiel volume.

Het belangrijkste groeisegment tot 2021 is het vervoer van containers. Bijna 40% van de stijging bij droge-ladingschepen kan toegerekend worden aan het vervoer van containers. Nieuw te openen containerterminals in Almelo, Doesburg, Lelystad en Weert dragen hier aan bij. Een belangrijke ontwikkeling die leidt tot de groei is onder andere het baggeren van de Averijhaven (2 miljoen ton vervuild slib) bij IJmuiden voor het binnenlands vervoer in 2017. Dit is echter een tijdelijke stroom.

Droge-ladingschepen profiteren van een toenemende inzet van koppelverbanden bij het vervoer van kolen en ertsen. Nieuw te openen kolencentrales in Frankfurt am Main en Datteln (2018) zorgen voor een tijdelijke toename van steenkolenvervoer. Hierdoor neemt naar verwachting het steenkolenvervoer per motorvrachtschip de komende jaren nog toe. Dit ondanks de sluiting van bijvoorbeeld de oudere centrales langs het Franse deel van de Moezel en bij Hamm. Duwbakken gaan echter significant minder kolen vervoeren. Ook zal rond 2019 naar verwachting een goederenstroom met cementklinker gaan lopen tussen Wallonië en Limburg van ongeveer één miljoen ton per jaar.

Tankvaart: groei vooral bij het chemicaliëntransport

In 2016 werd in totaal voor 100 miljoen ton aan natte lading vervoerd. Hiervan was 35 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 39 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond 26 miljoen aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte daling naar 99 miljoen ton verwacht.

Panteia verwacht dat in 2021 107 miljoen ton getransporteerd wordt in de tankvaart, een stijging van 6,6% ten opzichte van 2016. Hiervan is 36 miljoen ton binnenlands vervoer, 42 miljoen ton export en 29 miljoen ton import. Er wordt vooral groei gezien bij het vervoer van chemicaliën: +10 miljoen ton. De import van cement en vliegas per poedertankschip neemt daarentegen af.

Duwvaart: toenemende volumes binnenlands, daling export

In 2016 hebben duwstellen in totaal 45,5 miljoen ton aan lading vervoerd. Hiervan was 10,1 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 33,6 miljoen werd geëxporteerd naar hoofdzakelijk Duitsland en België. Vanuit die landen vond slechts 1,8 miljoen ton aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte stijging naar 46,2 miljoen ton verwacht.

Voor 2021 verwacht Panteia een echter daling in de duwvaart van 3,9% (t.o.v. 2016) naar 43,7 miljoen ton. In het binnenlands vervoer wordt een toenemende inzet van duwbakken voorzien, voornamelijk bij het transport van veevoeders met duwbakken. Het internationaal transport met duwbakken neemt echter af met 10,4%. Dit is het gevolg van de verplaatsing van kolen- en ertstransport van duwstellen naar koppelverbanden met één tot zelfs drie duwbakken.

Over het onderzoek

Panteia geeft in het rapport 'Middellange Termijn Prognoses voor de binnenvaart: Vervoer in relatie tot Nederland, periode 2017 - 2021' een middellange termijn prognose (5 jaar) voor het ladingvolume in de binnenvaart in Nederland. Hierin is een uitsplitsing gemaakt in de vervoervolumes van droge ladingvaart, tankvaart en duwvaart.

 

Download publicatie

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00