Capaciteitsmonitoring Europese Binnenvaart in het kader van de Marktobservatie 2016

gepubliceerd: 11-10-2018

Panteia voert ieder jaar, in het kader van de samenwerking tussen de Europese Commissie en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), een Marktobservatie uit. Een onderdeel van de Marktobservatie voor 2016 is de Capaciteitsmonitoring.

In de Capaciteitsmonitoring wordt de capaciteitsbenuttingsgraad van diverse sectoren in de binnenvaart over de jaren gevolgd. Het gaat specifiek over de drogeladingvaart en de tankvaart.

In 2015 nam de gemiddelde benuttingsgraad van de vloot in West-Europa aanzienlijk toe. Dit was toen voornamelijk het gevolg van laagwaterperiodes op de Rijn in de tweede helft van dat jaar. De laagwaterstanden hadden ook een keerzijde. De benuttingsgraad van de vloot had hoger kunnen zijn, maar vanwege de laagwaterstanden zijn er van het resterend aantal enkelwandige schepen minder schepen gesloopt om voldoende capaciteit voor de transportroute op de Rijn te kunnen aanbieden. Verder wordt er meer gebruik gemaakt van tijdelijke opslag in tankers (drijvende opslagplaats) en produceren de raffinaderijen op maximale capaciteit (vanwege de aanzienlijk lage olieprijs).

Drogeladingvaart De capaciteitsbenutting voor de vloot steeg tot het hoogste niveau sinds de crisis van 2008/2009. Hoewel de drogeladingvaart na de crisis tekenen van structureel herstel lijkt te vertonen, bereikte de benuttingsgraad van de vloot niet de waarden van 2007 en 2008. De grootste stijging werd waargenomen bij de grotere schepen ( > 2000 ton). Bij deze categorie was er sprake van de grootste overcapaciteit. Een kanttekening die hierbij geplaatst moet worden, is dat de gefragmenteerde structuur van de binnenvaartmarkt een belemmering vormt voor de regulering van de capaciteit.

Tankvaart  In 2014 en 2015 is de capaciteitsbenutting van tankvaartschepen gestegen. Dit komt onder andere door een groeiende vervoersvraag in combinatie met laagwaterstanden in de tweede helft van 2015, een lager aantal nieuwe tankers dat in de vaart genomen is en de vermindering van de tonnage door het slopen van enkelwandige schepen. De gemiddelde benuttingsgraad van de vloot in de tankvaart is daardoor gestegen naar 62% in 2015. In 2013 was dit nog 55%.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00