De impact van de coronacrisis en Brexit op logistieke ketens

gepubliceerd: 21-01-2021

De impact van de coronacrisis op de transport- en logistieke sector was in de beginmaanden van de uitbraak van de coronacrisis immens groot. Landsgrenzen sloten, fabrieken gingen dicht, de vraag naar goederen viel van de ene op andere dag volledig weg of nam juist explosief toe. Er waren restricties van de overheid en tegelijkertijd daalde de vraag naar goederen onder consumenten en bedrijven.

Daarentegen draaide andere deelmarkten overuren. Zo kostte het transporteurs grote moeite om supermarkten bevoorraad te houden en koerier- en pakketdiensten moesten de grote aantal online bestellingen op tijd bij de consument krijgen. De situatie duurt voort, maar is weliswaar minder extreem dan in de beginmaanden. Toch blijven logistieke stromen grillig als gevolg van tijdelijke lockdowns in Nederland en Europa. 

Omdat veel opdrachtgevers merken dat ze door complexe logistieke ketens in cristijd afhankelijk zijn geworden van veelal buitenlandse ketenpartijen, willen ze hun logistieke keten crisisbestendiger maken door juist de afhankelijkheid te verkleinen. Met deze reden heeft TVM Panteia de opdracht gegeven een greenpaper te schrijven over de kansen van transportbedrijven en logistieke dienstverleners om in te spelen op structurele veranderingen in logistieke stromen en ketens. 

Lees hier het gehele rapport: "De impact van de coronacrisis en Brexit op logistieke ketens"

De eerste Greenpaper en het artikel daarover zijn hier te lezen. 

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00