Kosten voor webshops voor online betaaltransacties

gepubliceerd: 11-10-2018

Panteia heeft voor de Stichting Bevorderen Efficiƫnt Betalen (SBEB) onderzoek gedaan naar de kosten voor ondernemers (webshops) voor het online betaalverkeer.

Het onderzoek laat zien dat ondernemers zich bij de keuze voor het aanbieden van verschillende betaalmogelijkheden niet alleen laten leiden door de kosten van die betaalmogelijkheden. Minstens zo belangrijk is het genereren van omzet. Ondernemers laten zich vooral leiden door gemak en klantvoorkeur.

Grote verschillen in kosten online betaalmiddelen

De opbouw en hoogte van tarieven van aanbieders van betaalmethoden voor webwinkels verschillen sterk. Ook zijn er duidelijke verschillen in de kosten van de betaalmethoden zelf. De kosten worden vooral bepaald door de kosten die de Payment Service Providers (PSP's) in rekening brengen voor hun diensten en de kosten van de betaalmethoden zelf. Driekwart van de webshops maakt gebruik van een PSP. Wat betaalmethoden betreft zijn iDEAL en een overschrijving het goedkoopste, terwijl Afterpay/Klarna en Paypal het meest kosten.

Vergelijking met de kosten voor toonbankbetalingen

Panteia heeft in voorgaande jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar de kosten van toonbankbetalingen. Er is sprake van duidelijke verschillen tussen de kosten van online betalingen en toonbankbetalingen. Bij toonbankbetalingen worden de kosten voor het grootste deel bepaald door de interne (personeels)kosten (67%). Bij online betalingen is dat beperkt tot zo'n 5%. De kosten van online betalingen wordt vooral bepaald door de tarieven van de aanbieders van de betaalmiddelen.

Zes cases

Er zijn ongeveer 32.000 webwinkels met het zwaartepunt op internetverkopen en eens zoveel webshops van voornamelijk fysieke bedrijven. De meeste webwinkels zijn klein tot zeer klein (94%: 1 werkzame persoon). Voor het onderzoek zijn zes cases uitgewerkt met een duidelijke variatie in de omvang van de kosten. De totale transactiekosten variƫren van 0,3% tot 2,9% van de omzet. Het percentage kosten wordt hoger bij weinig transacties en bij een relatief hoog gebruik van achteraf betalen en creditcards of PayPal. Overigens worden PayPal en achteraf betalen wel vaak aangeboden als betaalmiddel, maar in Nederland nog weinig gebruikt. IDEAL is met afstand het meest gebruikte betaalmiddel (56%), gevolgd door de creditcard (12%).

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00