Marktonderzoek Digitaal Hulpplein

gepubliceerd: 11-10-2018

De directie Burgerschap en Informatiebeleid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft Panteia gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheid om het Digitaal Hulpplein op een andere manier te exploiteren.

Het Digitaal Hulpplein is een platform voor het zoeken naar cursussen voor mensen die niet of nauwelijks digitaal vaardig zijn. Dit heeft geresulteerd in een marktonderzoek waarbij drie hoofdvragen centraal stonden:
  1. Welke (commerciële dan wel andere) partijen zouden geïnteresseerd kunnen zijn in de overname van het Digitaal Hulpplein?
  2. Onder welke voorwaarden zouden zij geïnteresseerd zijn?
  3. Is er concreet een bedrijf of organisatie aan te wijzen die een overname zou overwegen, op grond van bevindingen uit het onderzoek?
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de periode maart t/m juni 2016. In deze periode zijn relevante gegevens en stukken bestudeerd. Tevens zijn diepte-interviews afgenomen met de direct betrokken partijen en is met 17 partijen gesproken.

De uitkomsten van het marktonderzoek laten zien dat het Digitaal Hulpplein niet als een op zich staand initiatief wordt gezien. De beperkte digivaardigheid van een deel van de bevolking en het toenemende belang van de Nederlandse bevolking om te beschikken over voldoende digitale vaardigheden betreft een complexe problematiek die je niet oplost met het aanbieden van cursussen. Veel (maatschappelijke) organisaties zien de problematiek in een veel breder kader dan alleen het digivaardig maken van burgers. Dat pleit ook voor het inbedden van het Digitaal Hulpplein in een bredere oplossing c.q. het plaatsen van het Digitaal Hulpplein in grotere samenhang (gelinkt aan projecten zoals de pilot van KING, projecten van de Belastingdienst en de Koninklijke bibliotheek en projecten waarmee Stichting Lezen en Schrijven bezig is). Deze bredere oplossing c.q. grotere samenhang sluit aan bij de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid die ook wordt aangegeven door veel partijen (Deltaplan).

De rode draad uit die gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is dat verwacht wordt dat de (rijks)overheid de trekker en financier is van het Digitaal Hulpplein (hierbij worden de ministeries van BZK, SZW, VWS Regelhulp en in veel mindere mate het ministerie van OCW en EZ genoemd). Ook uitvoeringsorganisaties als UWV, Belastingdienst of een partij als de Koninklijke Bibliotheek worden genoemd als belangrijke partijen die in de lead moeten zijn. In de uitvoering en de vertaling naar het lokale niveau moeten partijen als Stichting Lezen en Schrijven, de VNG / KING (gemeenten) en lokale partijen (buurthuizen, wijkteams, maatschappelijke en welzijnsorganisaties) een belangrijke rol spelen. Een partij als ECP wordt vaak genoemd als coördinerende partij. Ook zijn er partijen die wat verder van het Digitaal Hulpplein en de doelgroep afstaan maar wel een bijdrage willen leveren in de vorm van het bevorderen van de bekendheid van het Digitaal Hulpplein en/of het betalen van een contributie.

Voorwaarden waaronder partijen geïnteresseerd zijn, zijn zaken als het aantonen van het feit dat het Digitaal Hulpplein bestaansrecht heeft c.q. dat er een goed plan ligt dat hieraan en aan andere zaken gewerkt wordt (o.a. bekendheid, eenduidigheid doelgroep) en dat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid is tussen de diverse partijen met de rijksoverheid als trekker en financier. Andere voorwaarden hebben o.a. te maken met de visie op het Digitaal Hulpplein en de verdere verbetering, ontwikkeling en invulling van het Digitaal Hulpplein.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00