Onderzoek naar mentoring: werkt het, en hoe?

gepubliceerd: 11-10-2018

Wat gebeurt er als hogeschoolstudenten mentor worden van VMBO-leerlingen en deze een semester lang wekelijks één uur begeleiden? Panteia onderzoekt het bij het project "Mentoren op Zuid" van de Hogeschool Rotterdam en Stichting de Verre Bergen.

Mentoren op Zuid koppelt jaarlijks honderden hogeschoolstudenten aan VMBO-leerlingen voor school-[INVALID]d mentoring: als klas gaan de studenten wekelijks naar een school op Rotterdam-Zuid, alwaar ze aan een hele klas leerlingen 1-op-1 mentoring geven. Ze helpen de leerlingen met hun schoolwerk, doen educatieve spelletjes, praten over vervolgopleidingen of persoonlijke zaken en ondernemen allerhande overige activiteiten. Het programma loopt inmiddels op zeven VO-scholen op Rotterdam-Zuid en enkele PO-scholen.

In opdracht van Stichting de Verre Bergen voert Panteia tot en met 2018 een langlopend onderzoek uit naar dit programma. We onderzoeken wat de effecten zijn, hoe deze tot stand komen, en hoe het programma verder versterkt kan worden. We doen effectonderzoek op basis van vragenlijsten en bestaande registraties, voeren procesevaluaties uit op basis van interviews en observaties en betrekken de internationale literatuur over mentoring hierbij.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00