Onderzoek winstgevendheid Pakketdiensten in de Retail

gepubliceerd: 11-10-2018

Panteia heeft in opdracht van de Vereniging van postale en bancaire retailers (VVP) en in samenwerking met de NSO en het Vakcentrum, een onderzoek uitgevoerd naar de winstgevendheid van pakketdienstverlening door retailers.

Uit dit onderzoek blijkt dat de marges van dit type product vaak klein zijn en regelmatig onder nul  belanden. Panteia heeft bij meer dan 100 retailers gegevens verzameld. Al deze retailers hebben een pakketservice en komen voort uit de tabak- en gemakszaken, boeken- en tijdschriftenwinkels en supermarkten. Aan de retailers is gevraagd of zij een enquête willen invullen. In deze enquête is de tijdsduur van diverse pakket-gerelateerde activiteiten gemeten en is het ruimtebeslag van de pakketten in kaart gebracht. Er is een onderscheid gemaakt tussen het 'innemen van een pakket' en het 'uitreiken van een pakket'. Ook is gelet op de  verschillende pakketsoorten, zoals nationale en internationale pakketten, pakketten met en zonder antwoordnummer en pakketten met of zonder legitimatiehandelingen.

Vervolgens heeft Panteia deze data verwerkt en de kosten berekend, die aan de activiteiten en ruimte met betrekking tot pakketdienstverlening verbonden zijn. Op basis van gegevens over de tarieven van de verschillende aanbieders van pakketdiensten, heeft Panteia vervolgens de gemiddelde winstgevendheid (Direct Profit Profitability) berekend voor retailers, gespecificeerd naar de drie branches en naar de bedrijfsgrootte van de retailers.

Verder zijn voor dit onderzoek metingen uitgevoerd over de indirecte omzet bij retailers. Het gaat hierbij om  de eventuele extra omzet die gemaakt wordt bij het bezoek van de klant aan de winkel als gevolg van het afhalen of brengen van een pakket. Deze extra omzet, die vaak als belangrijk argument genoemd wordt om een pakketservice in een winkel te hebben, blijkt gemiddeld genomen zo goed als verwaarloosbaar te zijn.

Ten slotte wordt in het rapport van Panteia een 'recept' beschreven, waarmee een retailer voor zichzelf een beeld kan krijgen van de winstgevendheid van zijn pakketservice. Er wordt uitgegaan van de normtijden die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00