Aanpak van identiteitsfraude in Nederland

Een transactie is pas rechtsgeldig als degenen die erbij betrokken zijn ook daadwerkelijk zijn die zij zeggen te zijn. Het is daarom essentieel dat burgers (en bedrijven) zich altijd op een betrouwbare manier kunnen identificeren.

Naast de overheid – die verantwoordelijk is voor de uitgifte van een aantal publieke identiteitsmiddelen zoals paspoort, NIK  en DigiD, bestaan er tal van private middelen die door bedrijven zijn uitgegeven, zoals bijvoorbeeld bankpassen, verzekeringspassen en combinaties van gebruikersnamen en wachtwoorden. Net als de overheid zijn deze bedrijven voortdurend bezig de betrouwbaarheid van identificatie op peil te houden. Panteia heeft in beeld gebracht hoe zij dat doen. Zij heeft daartoe een ronde gemaakt langs 35 bedrijven en instellingen en geïnventariseerd welke maatregelen getroffen worden. Aansluitend op deze inventarisatie heeft Panteia een seminar georganiseerd op het ministerie van Binnenlandse zaken om met de partijen na te gaan hoe zij door de overheid nog beter ondersteund zouden kunnen worden. De uitkomsten zijn verwerkt in de kabinetsvisie op de aanpak van identiteitsfraude.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00