Goederenvervoer zit in de lift

Onderzoeksbureau Panteia verwacht in 2018 een groei van 3,3% ton voor het totale goederenvervoer en 2,3% groei in 2019. Dit blijkt uit de 35e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia.

Er zijn economische ontwikkelingen die de groeiverwachtingen goederenvervoer temperen. Importheffingen met betrekking tot de V.S., een hogere olieprijs en een binnenlandse koopkracht die, net als in 2017, in 2018 niet hard groeit. De nationale en internationale economie doen het goed en dat heeft een positief effect op het volume goederenvervoer. In 2019 neemt het groeitempo van de economie naar verwachting wat af en dat heeft zijn weerslag op de transportsector. De voorspelling van Panteia verschilt per modaliteit, wegvervoer kent het meeste groei.

Een gemengd beeld bij binnenvaartvervoer

De prognose voor binnenvaart is gemengd. Er wordt een daling van vervoerd volume in de deelgroep Energie verwacht. Vooral het vervoer van kolen naar Duitsland neemt af door de energietransitie daar. In de overige deelgroepen ziet het er beter uit. Daardoor komt de totale prognose binnenvaart op een plusje uit, 0,6% groei in 2018 en 0,3% in 2019.

Wegvervoer groeit ondanks uitdagingen

Voor 2018 verwachten we 3,8% groei van het wegvervoer. Volgend jaar verwachten we minder grote groei met 2,7%., Het wegvervoer wordt veel minder negatief beïnvloed door de energietransitie in Duitsland, vergeleken met binnenvaart en spoor. Tevens kan wegvervoer profiteren van de groei in de bouwsector.

Op korte termijn zijn er een aantal uitdagingen voor wegvervoerbedrijven. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de olieprijs de komende periode hoog. Daarnaast zijn er plannen om de kilometerheffing voor vrachtwagens versneld in te voeren en in Duitsland gaat de tol in 2019 omhoog. Ook de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zo blijft het capaciteitsprobleem door het tekort aan chauffeurs aanhouden.

Belangrijke ontwikkelingen in het spoorvervoer

Spoorgoederenvervoer staat positief op de politieke agenda. De gebruikersvergoeding spoor gaat omlaag in 2019 in zowel Duitsland als in Nederland. Daarnaast zijn er initiatieven om spoorvervoer te stimuleren op de middellange termijn, zoals de verkenningen om met lange treinen (740m) internationaal te opereren. In 2018 verwacht Panteia 2,8% groei en 2,1% in 2019. Net als in de binnenvaart, zit de volumegroei bij de producten die niet aan kolen zijn gerelateerd.

Over de KTV

In de KTV voorspelt Panteia de groei en volumeontwikkeling in het goederenvervoer in Nederland voor één jaar vooruit. Elk kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de KTV. De volledige rapportage kan je hier bestellen.

Bijgaand de 35e editie infographic van de Korte Termijn Voorspeller Goederenvervoer.

Goederenvervoer zit in de lift 1

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00