Good practices related to market surveillance activities performed on non-food consumer products sold online

Namens het voormalige DG Enterprise en Industry en DG Health and Food Safty (DG ENTR en DG SANCO respectievelijk), voerde Panteia in samenwerking met Wifo (Oostenrijk) en CSES (de VK) dit onderzoek uit.

Doel van het onderzoek was om goede praktijken te vinden omtrent markt toezichthouding van consumentenproducten die online worden gekocht. Producten die door consumenten worden besteld kunnen niet op dezelfde manier worden gecheckt voor veiligheid als producten die in bulk door bedrijven en organisaties worden gekocht. Dit kan dus sub-standaard en zelfs gevaarlijke producten in handen brengen bij consumenten, zonder dat de overheid of marktoezichthouders hier wettelijk veel aan mogen doen. Vooral producten die buiten de interne markt komen en die online worden besteld vormen een belangrijk punt van aandacht om kwaliteit van producten hoog te houden en consumenten te beschermen. Middels literatuur onderzoek en interviews is er in alle 28 Europese lidstaten gekeken naar wat voor acties autoriteiten ondernemen om deze uitdagingen te bestrijden. Uit deze zoektocht zijn een aantal goede praktijkmaatregelen geselecteerd en zijn deze besproken bij een EU workshop in Brussel, met als doel een selectie effectieve en nuttige maatregelen, zodat lidstaten van elkaar kunnen leren wat betreft markttoezichthouding als het gaat om e-commerce.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00